Title Image

Marie Cécile Thijs x Esther Porcelijn

 

 

Over de samenwerking

Esther voelde zich meteen thuis in het prachtige atelier, en in de droomwereld die Marie Cecile in haar fotografie weet te creëren. In de wereld van Marie Cecile lijkt even geen tijd te zijn, soms zelfs geen zwaartekracht, en ze kijkt zo ontzettend goed naar objecten en mensen (en katten). Haar werk voelt troostrijk. Esther en Marie Cecile vonden elkaar in de fascinatie voor de klaproos en het aandachtig kijken. Ze besloten daarop door te gaan. In het werk van Marie Cecile krijgen bloemen een persoonlijkheid. Esther wilde de klaproos als een dekentje om haar heen slaan en zich erin verstoppen. Dus schreef ze een gedicht als antwoord op dat gevoel.

 

Marie Cécile Thijs

Marie Cécile Thijs maakt surrealistische portretten van mensen, maar ook van dieren, bloemen en voedsel. Haar portretten zijn stillevens, en haar stillevens worden portretten. Haar werkwijze – kleur- en lichtgebruik – refereert aan de oude meesters in de schilderkunst, maar is tegelijkertijd volstrekt hedendaags. Hierdoor worden heden en verleden met elkaar verbonden. Zij werkt voornamelijk in series, zoals de ’Amazones’, ‘White Collar’, ‘Human Angels’, ‘Horses’ en ‘Food Portraits’, en maakte ook vele portretten van politici, schrijvers en kunstenaars. Haar werk is onder meer opgenomen in de collecties van het Rijksmuseum Amsterdam, Museum Rotterdam en diverse bedrijfscollecties en kunstverzamelingen. 

 

Esther Porcelijn

Esther Porcelijn is schrijver en filosoof. Ze is columnist bij het NIW (joods weekblad uit Amsterdam). Dit jaar is er een bloemlezing bij uitgegeven door Querido waar een gedicht van haar in is opgenomen. Ze is twee jaar lang de stadsdichter van Tilburg geweest en houdt van zware onderwerpen licht maken (en van katten). Volg haar op: https://www.instagram.com/estherporcelijn/

Category

Project RaamWerk II